رضا صادقی : منتظر جوابیه من به این بی حرمتی باشید
رضا صادقی گفته است: متاسفانه مشتی ملیجک های دربار قدیم و دلقک های سیرک این روزها پایشان به صداو سیما باز شده و با به سخره گرفتن شخصیتهای مختلف سعی دارند مخاطبان بیشتری را برای خود دست وپا کنند و ازاین طریق بین مردم بیشتر شناخته شوند . در زیر ویدئوی اجرای این برنامه را می توانید مشاهده کنید که رضا صادقی را به تمسخر گرفته اند ( به نقل از خوش ) وی همچنین در گفتگو با روزنامه تماشا ادامه داده است :برخی طنزها را باید لودگی نام گذاشت و معلوم نیست با کدام هدف مدیران صدا وسیما اجازه وپخش انتشار آنها را از تریبونی به این وسعت وسادگی می دهند .متاسفم برای کسانی که تصمیم گیرنده ها وسازندگان این قبیل برنامه ها هستند. رضا صادقی درادامه گفته است : جوابیه ای تصویری را دردست تهیه دارم که در اختیار مردم پاک ومحترم ایران قرار خواهم دادو دراین ویدئو مواضع خودرا به صورت کاملا صریح وبی پرده بیان خواهم کرد
...............................................................
حامد بهداد در پاسخ به این سوال سینمانگار که آیا موضع و سخنی در مواجه با برنامه «خنده بازار» که طی برنامه چند شب پیش خود ادای شما را درآورد و این روزها صدای بزرگان بسیاری از علی دایی تا رضا صادقی را درآورده، دارید؟
گفت: من شخصا مشکلی با این چیزها و چنین برنامه هایی ندارم. من به آزادی بیان معتقدم و به نظرم یکی از جنبه هایش می تواند همین باشد. اصولا این جور مسائل برای من مهم نیست. من با دلقک و بازیگر درجه هشتی که این کار را می کند مشکلی ندارم و دوست دارم که اینها کار کنند و در کارشان پیشرفت کنند. من با کسانی در می افتم که در قالب روشنفکر به تخریب دیگران مشغول هستند. کسانی که از سوادشان به عنوان یک سلاح برای تخریب دیگران استفاده می کنند. من با اینها مسئله دارم و در می افتم نه با آن طفلی ها. با «خنده بازار» و کسانی که سعی می کنند مردم را بخندانند مشکلی ندام. همه دور هم می خندیم
....................................................................
(رضاغریب زاده دریایی)
عظمت در نگاه توست نه در کلام
با این جمله حرفی آغاز کنیم از واقعیت نه حقیقت
این روزها شاهد اعتراض طلایه داران فرهنگ و هنر این مرز و بوم در خصوص به طنز کشیدن شخصیت هنری شان هستیم که به اعتقاد منی که سالهاست در هنر این مملکت با تمام سرشکستگی که داریم اما همچنان ایستاده ایم کاری دور از شان هنرو هنرمند است.دور نمی روم روی سخنم با محبوبان مردم و حماسه سازان ایران (رضا صادقی همشهری من و علی دایی هموطن من)هست.گله شماها در خصوص برنامه های طنز به جرات از محبوبیتتان می کاهد و شما را از مردم جدا می کند.( که کرده) شما باید بدانید طافته جدا بافته نیستید معروفیتهای هنری چندین برابر معروفیتهای سیاسی حساسیت به دنبال دارد که ما غافل از آنیم آگاهم به اینکه تمام مردم دنیا از همه جهت باهم متفاوت هستند اما تمام هنرمندان باید از یک جنس باشند چون چشم وچراغ مردم هستند آقایان معروف چرا وقتی در ملکتمان فرهنگ و هنر به غارت می رود سکوت می کنید چرا وفتی آن طرف دنیا زیرچکمه های استبداد انسانی از بین می رفت شما کنسرت می دادید یا در زمین فوتبال این ورزش آلوده.....(خود بهتر میدانید) به قول خودتان متعلق به مردم هستید کدام تعلق خاطری؟ تا لبخندی بر لب مردمی می نشیند اما شما چون احساس می کنید مسخره شده اید اعتراض می کنید.کاش می گذاشتید مردم در برابر این برنامه خود اعتراض می کردند شما این حق را از مردم گرفتید.
پیمانه ظرفیت خود را از سواد پر کنید.
در پایان به جرات می گویم مشکل اصلی ما که ادعای مردم داری می کنیم بی سوادی است(منظور آکادمیک نیست)سواد بصری و سمعی و.............سخن کوتاه.................................(منتظرم)
در زیر حرفهای احمد نجفی را بخوانیم.....
احمد نجفی که این روزها به عنوان یکی از سوژههای برنامه «خنده بازار» مطرح است، گفت: این برنامه طنز است و من هم مشکلی با آن ندارم چون مردم به شادی احتیاج دارند و علاقهمند هستند که با دیدن برنامههای مفرح، لبخند بزنند. من مشکلی با این برنامه ندارم و هیچ ایرادی ندارد که سازندگان برنامه با اجرای من شوخی کنند. وی ادامه داد: شهرت با خود طنز به همراه میآورد و اصلا موضوع عجیب و غریبی نیست که در این برنامه طنز ادای من را درآورند. به هر جهت مردم به شادی احتیاج دارند و علاقهمند هستند که با دیدن برنامههای مفرح، لبخند بزنند. نجفی تصریح کرد: «خنده بازار» حاصل کار گروهی جوان است و یک کار تئاتری محسوب میشود، مردم هم با دیدن آن لذت میبرند و با دیدن آن خوشحال میشوند. وی افزود: امیدوارم این برنامه کم کم از دایره هنرمندان خارج شده و کم کم بتواند با وکلا و مدیران و مسئولان هم شوخی کند، البته سازندگان برنامه باید مراقب باشند تا به تمسخر نزدیک نشوند، آن وقت شاید در قالب طنز، بسیاری از افراد نسبت به نقایص خود آگاه شوند. این هنرپیشه، مجری و کارگردان، گفت: شهرت برای چنین مواقعی است، همیشه که نمیشود خوب ما را بگویند، شاید در این برنامه برخی شوخیها درست هم نباشد ولی در کل ایراد ندارد، طنز و حضور آن در جامعه لازم است
شصت و پنجمین جشنواره بینالمللی آوینیون چندی پیش در فرانسه برگزار شد و در این دوره از جشنواره مدیران و هنرمندان تئاتر کشور نیز حضور داشتند.
با پایان جشنواره هر یک از مدیران و هنرمندان تئاتر نظرات متفاوتی درباره این جشنواره داشتند. در زیر ارزیابی بخشی از افراد حاضر در این جشنواره را می خوانید.
*حسین مسافرآستانه: از تجربههای حاصل این سفر میتوان در برنامهریزیها استفاده کرد
حسین مسافرآستانه رئیس مرکز هنرهای نمایشی در گفتوگو با سایت ایران تئاتر در خصوص دستاوردهای سفر به آوینیون گفت: هدف اصلی از رفتن به این سفر این بود که هنرمندان صاحب نام و مسئولان تئاتر با نحوه برگزاری این جشنواره آشنا شوند.
وی با اشاره به دیگر اهدافشان از حضور در جشنواره آوینیون، افزود: «مشاهده آثار متناسب با مسائل فرهنگی کشورمان و دعوت از آنها برای شرکت در جشنوارهها و یا اجرای عمومی این آثار در ایران، از دیگر اهدافمان بود که در این خصوص نیز گفتوگوهای اولیهای با گروه نمایش "بنفش" از آمریکا داشتیم.»
مسافرآستانه با بیان اینکه این سفر از نظر کسب تجربه و آشنایی با اتفاقات نوین جهان بسیار موثر و پربار بوده است، عنوان کرد: «از تجربههای حاصل از این سفر میتوان در برنامهریزیها استفاده کرد.»
وی افزود: «سفر گروهی از مسئولان و هنرمندان تئاتر به یک جشنواره نیاز و ضرورتی به اطلاع رسانی ندارد، زیرا مشکلی از مشکلاتی فرهنگی را مرتفع نمیکند.»
*مجید امرایی: امیدوارم سال آینده حضور تئاتر خیابانی ایران را در جشنواره آوینیون شاهد باشیم
مجید امرایی مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی که در این دوره از جشنواره آوینیون حضور داشت، با اشاره به دستاوردهای سفرش به این جشنواره عنوان کرد: با حضور مدیرکل در جشنواره آوینیون توانستیم با مدیران گروههایی از کشورها فرانسه، آمریکا، آلمان و چند گروه از کشورهای گروه قفقاز وارد مذاکره شویم و امیدوارم امسال تعدادی از این گروهها در جشنواره حضور داشته باشند.»
مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: «از آنجایی که تئاتر خیابانی جزو بخش جنبی جشنواره تئاتر آوینیون است، با برنامهریزیهایی که صورت گرفته بود، هیأت اعزامی به کشور فرانسه هم از نمایشهای بخش اصلی و هم از نمایشهای بخش جنبی دیدن کردند و امیدوارم برای سال آینده بتوانیم حضور تئاتر خیابانی کشورمان را در جشنواره آوینیون شاهد باشیم.»
*هادی مرزبان: حضور در جشنواره تئاتر آوینیون باعث تغییر نگرش در هنرمندان و مسئولان تئاتر می شود
هادی مرزبان نویسنده و کارگردان تئاتر از جمله هنرمندانی بود که در جشنواره آوینیون حضور داشت.
وی درباره حضور خود در این جشنواره گفت: «تماشای آثار اجرا شده در جشنواره آوینیون باعث تغییر نگرش و دید هنرمندان و مسئولان تئاتر کشور شد.»
این کارگردان و نمایشنامهنویس تئاتر ادامه داد: «به عقیده من، تماشای نمایشهای جشنواره آوینیون در کنار بازدید از مراکز فرهنگی پاریس در پر بار شدن این سفر به دست آوردن تجربیات جدید نقش مهمی داشت.»
مرزبان عنوان کرد: «آوینیون، جشنواره بزرگی است که هر هنرمند تئاتری دوست دارد در آن شرکت کند بنابراین این سفر، فرصت مناسبی بود تا بتوانیم با سلیقههای مختلف، دیدهای گوناگون و تکنیکهای متفاوت آشنا شویم.»
وی افزود: «در ایام برگزاری این جشنواره تمام شهر پر از تئاتر شده بود. برای مثال ورود ماشین به داخل شهر ممنوع شده بود تا تئاتر خیابانی به اجرا درآید. به هر گوشهای نگاه میکردیم تئاتر در حال اجرا بود، حتی شرکتکنندگان نیز بخشهایی از نمایش خود را به دیگران نشان میدادند، اجرای نمایش "روی پلهها" و دیگر اتفاقات دیدنی در این جشنواره برایم بسیار جالب و زیبا بود.»
وی در پایان گفت: «آینده تئاتر کشورم را بسیار خوب و درخشان پیشبینی میکنم چرا که با تلاش هنرمندان و همت مسوولان آینده خوبی در انتظار ما خواهد بود.»
*تاجبخش فنائیان : جشنواره تئاتر فجر نسبت به جشنواره آوینیون در سطح بالاتری قرار دارد
تاجبخش فنائیان کارگردان و مدرس تئاتر در ارزیابی جشنواره آوینیون عنوان کرد: این اولین باری بود که به جشنواره آوینیون رفته بودم و توقع داشتم نمایشهای قابل توجه تر و سطح بالاتری را ببینم، اما با آنچه که در جشنواره دیدم متوجه شدم سطح جشنواره به لحاظ کیفی آنقدرها هم بالا نیست و واقعیت آن چیزی نبود که انتظار داشتم.
وی با بیان اینکه جشنواره از لحاظ کمیت بینظیر بود، افزود: «به لحاظ کمی 1100 تئاتر در سالنهای مختلف جشنواره حدود یک ماه به صحنه رفت. به لحاظ سیاستگذاری، در کشور فرانسه اهمیت خاصی به تئاتر میدهند و همین اهمیت به تئاتر حتی صرفاً در سطح کمی یک ماه برای تماشاگران لذت و شور و شعفی را ایجاد کرد که این میتواند برای مسوولان و سیاستگذاران ما نمونهای باشد که دریابند تئاتر را در کشور میتوان تا این اندازه عمومی کرد.»
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: «جشنواره تئاتر فجر با همه نواقصی که دارد نسبت به جشنواره آوینیون سطح بالاتری دارد و جدیتر است. هر چند که در جشنواره آوینیون تعداد زیادی کار به صحنه رفت و تعداد فراوانی تماشاگر همیشگی در سالنها پرسه میزدند، اما کارهایی که بتواند دستاورد جدیدی به همراه داشته بسیار کم بود.»
وی ادامه داد: «در کشور خودمان استعدادها، امکانات و آثاری که از سوی پیشکسوتان و یا جوانترها بر روی صحنه است، بسیار بهتر و ارزشمندتر است.»
فنائیان با اشاره به اینکه حضور در چنین جشنواره جهانی میتواند یک دستاورد محسوب شود، خاطرنشان کرد: «در شهر آوینیون به مقوله تئاتر به سطح گسترده می پردازند و این شهر تماماً در اختیار تئاتر بوده و به هیچ فعالیت دیگری جز تئاتر در آن پرداخته نمیشود. همچنین همه مردم سر و کارشان با تئاتر بود و در هر گوشه و کنار بساط تئاتر برپا بود، به نظرم در کشور خودمان نیز یکی از شهرهای قدیمی ایران باید کاملاً در اختیار تئاتر قرار بگیرد.»
وی در پایان با اشاره به اینکه نمایش درس (اوژن یونسکو) 65 سال است که در آوینیون اجرا می شود، یادآور شد: بعد از 65 سال اجرا متاسفانه حرکت نو و تازه ای در اجرای این اثر رخ نداده بود ولی به نظرم اینکه در مکانی برای سالیان سال از یک الگو نگهداری شود، اتفاق بسیار خوبی است.
گفتنی است، در این سفر دکتر حمید شاهآبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس عظیمی مشاور اجرایی معاونت هنری، حسین مسافرآستانه، رئیس مرکز هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتر از جمله دکتر قطب الدین صادقی، هادی مرزبان، داریوش ارجمند، دکتر تاجبخش فناییان و دکتر محمود عزیزی حضور داشتند.